Tabel van lasten en baten
Programma Economie | Primitieve | Begrotings- | Begroting na | Realisatie | Verschil |
Lasten | |||||
Economische ontwikkeling | 343 | 403 | 747 | 595 | 152 |
Fysiek bedrijfsinfrastructuur | 3.331 | -17 | 3.314 | 2.604 | 710 |
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 246 | -7 | 239 | 238 | 1 |
Economische promotie | 465 | 33 | 498 | 407 | 91 |
Lasten | 4.386 | 411 | 4.797 | 3.844 | 953 |
Baten | |||||
Economische ontwikkeling | 0 | 27 | 27 | 32 | 5 |
Fysiek bedrijfsinfrastructuur | 3.142 | 50 | 3.192 | 2.548 | -644 |
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 82 | -5 | 76 | 63 | -14 |
Economische promotie | 147 | 0 | 147 | 151 | 4 |
Baten | 3.371 | 72 | 3.443 | 2.794 | -649 |
Saldo van lasten en baten | -1.015 | -340 | -1.355 | -1.051 | 304 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting financiën
Het saldo van baten en lasten van het programma Economie is ten opzichte van de begroting 2019
in totaal € 304.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen
Lasten
Taakveld Economische ontwikkeling (€ 152.000 voordeel)
In 2019 zijn kosten gemaakt voor het bevorderen aanleg glasvezelnet. Er is onderzoek gedaan naar verbeteren internet in het buitengebied en het opstellen van een uitvraag voor potentiële operators die willen investeren in snel internet in het buitengebied. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol. Er zijn in 2019 minder kosten gemaakt dan begroot doordat dit gehele proces meer tijd in beslag heeft genomen dan voorzien. Dit komt door de complexiteit in het gebied en de verkenning van alternatieve oplossingsrichtingen. In 2020 zal het project dan ook worden voortgezet.
Door eigenaren en ondernemers op De Julianabaan wordt gewerkt aan de ruimtelijke versterking van het gebied. Een stedenbouwkundig bureau heeft opdracht gekregen om een drietal scenario's op te stellen voor een toekomstbestendig winkelgebied. De planning is om voor de zomer 2020 een voorkeursscenario te kiezen.
Er zijn in 2019 minder kosten gemaakt dan begroot. Het project is samen met de verschillende eigenaren opgepakt. Om te komen tot een gedragen resultaat is afstemming met de verschillende eigenaren belangrijk. Dit heeft meer tijd gevraagd dan voorzien. Dit proces loopt dan ook door in 2020.
In het kader van de Economische agenda is in 2020 voornamelijk ingezet op de prioriteit ruimte voor bedrijvigheid. Dit is gebeurd door o.a. advisering in ruimtelijke projecten en initiatieven. Daarnaast is er ingezet op de regionale samenwerking op het gebied van bedrijfslocaties. Door regionaal samen te werken kunnen bestaande bedrijven voor de regio behouden blijven en kan huisvesting worden geboden aan nieuwe bedrijven. Het college is voornemens om aan te sluiten bij Businesspark Haaglanden (BPH). Deze stichting is een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijventerreinen in de Haagse regio. In 2020 zal deze samenwerking geformaliseerd worden.
In het kader van een toekomstbestendig buitengebied is het opstellen van een gebiedsanalyse en visie voor het buitengebied Stompwijk in gang gezet. Deze activiteiten zijn in 2019 in gang gezet. Een belangrijk deel van de kosten worden in 2020 gemaakt waardoor de lasten in 2019 lager uitvallen t.o.v. de begroting.
Taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (€ 710.000 voordeel)
De kosten van de werkzaamheden voor het bouw- en woonrijp maken van Leidsenhage (Mall of the Netherlands) vallen lager uit dan begroot. Dat heeft te maken met uitloop van de bouw van het winkelcentrum en de entree van de parkeergarage. Deze werkzaamheden schuiven door naar 2020, waarna het overgrote deel van de openbare ruimte wordt opgeleverd.
Deze kosten worden volledig vergoed door Unibail-Rodamco (zie toelichting bij de baten).
Taakveld Economische promotie (€ 91.000 voordeel)
De afronding van het promotieplan heeft langer geduurd dan voorzien. De reden hiervoor is dat er gewacht moest worden op de nieuwe huisstijl voordat het promotieplan afgerond kon worden. Hierdoor vallen de lasten lager uit in 2019 ten opzichte van de begroting. De kosten die hiervoor geraamd waren in 2019 zullen alsnog gemaakt worden in 2020. Het uitrollen van het promotieplan "Toerisme" zal plaatsvinden in 2020.
Baten
Taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (€ 644.000 nadeel)
De baten die wij ontvangen van Unibail-Rodamco voor de werkzaamheden van het bouw- en woonrijp maken van Leidsenhage (Mall of the Netherlands) zijn lager uitgevallen, omdat de lasten ook lager zijn (zie toelichting bij de lasten).
Investeringen
Economie | Begroting na wijziging in 2019 | Realisatie 2019 | Verschil 2019 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 |
Saldo uitgaven en inkomsten | 0 | 0 | 0 |
Bedragen x € 1 |
Voor een uitgebreide toelichting per investering, wordt verwezen naar bijlage Realisatie investeringsplan 2019.