Jaarstukken 2019

Financiële resultaten per programma

Afwijking programma Verkeer en Vervoer

Verkeer en Vervoer

Primitieve
begroting
2019

Begrotings-
wijzigingen
2019

Begroting
na wijziging
2019

Realisatie
2019

Verschil
2019

Lasten

Verkeer en Vervoer

8.035

307

8.343

7.897

446

Parkeren

387

56

443

392

51

Recreatieve havens

0

55

55

4

51

Openbaar vervoer

32

0

32

47

-15

Lasten

8.455

419

8.873

8.340

533

Baten

Verkeer en Vervoer

760

87

846

1.089

243

Parkeren

38

0

38

44

6

Recreatieve havens

4

5

9

1

-7

Baten

801

92

893

1.135

242

Saldo van lasten en baten

-7.653

-327

-7.980

-7.205

775

Bedragen x € 1.000

Toelichting financiën

Het saldo van baten en lasten van het programma Verkeer en Vervoer is ten opzichte van de begroting 2019 in totaal € 775.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.

Lasten

Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 446.000 voordeel)
De werkelijke uitgaven zijn lager dan geraamd omdat de stelpost kapitaallasten van het project Bereikbaarheid Stompwijk bij de doorlichting van de kapitaallasten niet is afgeraamd.
Het budget voor uitvoering verkeersmaatregelen Huygenskwartier (kentekenhandhaving) is niet volledig uitgeput. De evaluatie heeft eind 2019 plaatsgevonden. De aanbevelingen worden in 2020 uitgevoerd en daarom wordt voorgesteld het restant budget 2019 over te hevelen naar 2020.
Daarnaast is een deel van het budget voor planmatig onderhoud wegen niet uitgevoerd doordat:
- In praktijk bleken de kosten gemiddeld lager uit te vallen;
- Herbestrating Hadrianusstraat is niet doorgegaan door protesten bewoners;
- Wegens weersomstandigheden en een niet realistische planning zijn twee projecten doorgeschoven naar 2020 (betreft Laan van Leeuwesteyn en Pr. Bernhardlaan).

Baten

Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 243.000 voordeel)
Er zijn in 2019 substantieel meer vergunningen verleend aan Nutsbedrijven voor het leggen van kabels en leidingen, dit heeft geresulteerd dat er meer aan leges zijn geïnd. Dit heeft tevens tot gevolg dat er ook meer degeneratiekosten zijn gedeclareerd bij de Nutsbedrijven. Degeneratiekosten zijn kosten die dienen ter dekking van het feit dat de bestrating, als gevolg van de opbreking, eerder dan gebruikelijk toe is aan groot onderhoud dan wel vernieuwing.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2020 16:26:42 met de export van 05/28/2020 16:25:21