Jaarstukken 2019

2. Verkeer en Vervoer

2.1 Verkeer en Vervoer

Een optimale verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De bereikbaarheid gaat hand in hand met de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid, volgens het landelijke principe van Duurzaam Veilig. Door het beperken van niet-noodzakelijk autogebruik en het bevorderen van langzaam verkeer en gebruik van openbaar vervoer wil de gemeente de goede bereikbaarheid behouden met verbetering van de leefbaarheid. De gemeente hecht daarbij grote waarde aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen, en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente het vastgesteld verkeersbeleid uit en actualiseert zij jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

De gemeente heeft in 2019 met rijk en regio en de Mall of the Netherlands gewerkt aan de planvorming voor de ongelijkvloerse kruisingen op de N14, een onderdeel van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Het ontwerp tracébesluit is voorzien voor 2020. In het kader van het MIRT-overleg is de gemeente ook betrokken bij de verbetering van de bereikbaarheid van de Binckhorst en het Central Innovation District van Den Haag. In een Bestuurlijke Overeenkomst hebben rijk, regio en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg zich gecommitteerd aan de uitvoering van het Realisatieplan No-regretpakket. Onderdeel hiervan is de verlengde Velostrada, een fietsverbinding die de laatste schakel in de fietsverbinding naar Leiden, die de Binckhorst met Voorburg Noord verbindt.

De mogelijkheden om de bereikbaarheid en leefbaarheid van het Damcentrum en Leidschendam-Zuid te verbeteren zijn onderzocht. In de tweede helft van 2019 is aan de onderwerpen selectieve toegang en een extra brug over de Vliet gewerkt. De herinrichting van de Nieuwstraat en Damhouderstraat zijn uitgevoerd, evenals verkeersveiligheidsmaatregelen rondom het Damplein.
Op het gebied van fiets is de Verlengde Velostrada, onderdeel Appelgaarde, Populierendreef, Schipholboog opgeleverd (met uitzondering van het kruispunt met de Hofzichtlaan), zijn fietspaden geasfalteerd en loopt de planvorming rond de metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker via Voorburg-West.

Op het vlak van automatisch vervoer heeft de gemeente in 2019 eerste verkennende stappen gezet om samen met publieke en private partners de financiële, technische en juridische consequenties en de mogelijke risico's in beeld te brengen van een automatisch vervoer shuttleverbinding in Leidschendam.

Verkeersveiligheid: Eind 2018 lanceerde het Rijk het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Dit vormde de aanleiding voor nieuw rionaal beleid. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft in 2019 samen met de gemeenten een regionale analyse gemaakt. In de komende periode werken de 23 gemeenten samen met de MRDH aan de ontwikkeling van het regionaal beleid.

Speerpunt

Omschrijving

Status

Bereikbaarheid Damcentrum (Verkeer- en Vervoersplan)

De raad besluit hoe de doorstroming en bereikbaarheid Damcentrum wordt aangepakt.

Fietsplan (Verkeer- en Vervoersplan)

In de actualisatie van het VVP heeft fietsen speciale aandacht

Ontwerp tracébesluit kruisingen N14

Het ontwerp tracébesluit voor de N14 wordt gepubliceerd voor reacties.

Project Bereikbaar Stompwijk

Voorbereiding aanleg Verbindingsweg

Toelichting per speerpunt

Bereikbaarheid Damcentrum (Verkeer- en Vervoersplan)

In 2019 is door de raad (besluit: 1196) besloten:
1. De maatregelen zoals opgenomen in "Benutten zoals bedoeld" verder te gaan uitvoeren, met uitzondering van:
    a. Het tweerichtingsverkeer maken van de Oude Trambaan en J.S. Bachlaan.
    b. Herinrichting van de Wijkerlaan en zuidkant Rembrandtlaan. Deze maatregel pas verder voor te bereiden zodra zicht is op de reductie van de hoeveelheid verkeer tot maximaal 6.000 motorvoertuigen per etmaal.
2. Een verdere verkenning en uitwerking van selectieve toegang en een nieuwe brug over de Vliet te doen op diverse aspecten, zoals financiën, juridische aspecten en draagvlak, waarbij geen onomkeerbare besluiten worden genomen.
3. Tijdelijk ruimte te reserveren in Klein Plaspoelpolder op deelgebied 4 (de voormalige Mebinlocatie en een gedeelte van het afvalbrengstation). Dit te reserveren tot aan de finale besluitvorming over bereikbaarheid en doorstroming van Damcentrum en Leidschendam-Zuid.
4. Dat finale besluitvorming over bereikbaarheid en doorstroming van Damcentrum en Leidschendam-Zuid plaatsvindt voor het komende kerstreces of zo spoedig mogelijk daarna.

Van het pakket aan maatregelen "Benutten zoals bedoeld" is in 2019 gerealiseerd:
-   Herinrichting Nieuwstraat en Damhouderstraat (met snelheidsverlaging Damhouderstraat naar 30 km/uur)
-   Noordsingel VRI’s en intelligente VRI’s (deels)
-   Verkeersplateaus rondom Damplein

Fietsplan (Verkeer- en Vervoersplan)

Gerealiseerd in 2019:
Asfaltering fietspaden (Mgr. Van Steelaan)
Verlengde Velostrada, gedeelte Appelgaarde, Populierendreef, Schipholboog (excl. het kruispunt met de Hofzichtlaan)

Planvorming:
Meekoppelkansen fiets N14 zijn in beeld gebracht. Besluitvorming volgt in 2020.
Metropolitane fietsroute Den Haag - Pijnacker via Voorburg-West: onderzoek naar voorkeurstracé en schetsontwerp zijn in MRDH verband in beeld  in gebracht en in concept gereed. Besluitvorming volgt in 2020.

Ontwerp tracébesluit kruisingen N14

De gemeente heeft in 2019 met rijk en regio en de Mall of the Netherlands gewerkt aan de planvorming voor de ongelijkvloerse kruisingen op de N14.
Voor Leidschendam-Voorburg zijn zogenaamde 'meekoppelkansen' hierbij belangrijk. Daarbij gaat het over een eventuele fietsverbinding over de tunneldaken van de N14. Verkenning vraagt meer tijd dan voorzien.
Het ontwerp tracébesluit is daardoor nu voorzien voor 2020.

Project Bereikbaar Stompwijk

De reconstructie van de Stompwijkseweg is eind 2018 afgerond. In 2019 zijn de voorbereidingen voor de aanleg van de Verbindingsweg uitgevoerd. Verder is er gewerkt aan het bepalen van de scope van het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat als sluitstuk van het project Bereikbaar Stompwijk.

De realisatie van de Veenpoldersweg (voorheen genoemd als werknaam "Verbindingsweg") zal starten in Q1 2020. Voor deze wegaanleg is in 2019 een aanbestedingsprocedure gevolgd hetgeen resulteerde in een opdrachtverstrekking aan KWS Infra b.v. In 2019 is het wegtracé voorbelast met zand om voldoende draagkracht te verkrijgen.
Dit wegproject behelst - naast de wegrealisatie -  tevens de aanleg van twee bruggen over de Stompwijksevaart en de Nieuwe Vaart.

Verbonden partijen

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Doelstelling

In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.

Ontwikkelingen

Met de start van de nieuwe bestuursperiode is een nieuwe Strategische Agenda opgesteld, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. Deze is in 2019 vastgesteld. De strategische agenda is gebaseerd op gedeelde opgaven met een regionale impact en schaal die voortkomen uit de Strategische Bereikbaarheidsagenda, de Agenda Economisch Vestigingsklimaat en het Regionale Investeringsprogramma. Daarnaast zijn in 2019 de laatste aanbevelingen uit de tussentijdse evaluatie van de gemeenschappelijke regeling ingevuld. Het gaat om de rol van de adviescommissies en de regionale overlegtafels.

Wat heeft het gekost?

Verkeer en Vervoer

Primitieve
begroting
2019

Begrotings-
wijzigingen
2019

Begroting
na wijziging
2019

Realisatie
2019

Verschil
2019

Lasten

8.035

307

8.343

7.897

446

Baten

760

87

846

1.089

243

Saldo van lasten en baten

-7.275

-221

-7.496

-6.807

689

Bedragen x € 1.000

De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Haaglanden (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld.  De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2020 16:26:42 met de export van 05/28/2020 16:25:21