De gemeente streeft ernaar om parkeercapaciteit van voldoende omvang en kwaliteit aan te bieden voor motorvoertuigen en fietsen aan alle doelgroepen, zolang dit (zonder buitenproportioneel kwaliteitsverlies) past binnen de openbare ruimte en de financiële kaders van de gemeente. Om de schaarse parkeerruimte zo goed en eerlijk mogelijk te verdelen over de verschillende doelgroepen, is een gebalanceerd parkeerbeleid essentieel. De parkeerregulering wordt zo goed mogelijk afgestemd op de specifieke eigenschappen van een gebied. De kaders hiervoor komen voort uit de nota Parkeerbeleid en de nota Parkeernormen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Voor Leidschendam Centrum is voor de zomer van 2019 een pakket aan maatregelen vastgesteld om een verbetering van de parkeersituatie in Leidschendam Centrum te realiseren. In de parkeergarage Damplein is een blauwe zone ingesteld. De overige maatregelen zijn in de tweede helft van 2019 verder uitgewerkt.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
Implementatie parkeerbeleid | Het parkeerbeleid is in de hele gemeente ingevoerd. |
Toelichting per speerpunt
Implementatie parkeerbeleid
De enquête ten behoeve van het nieuwe parkeerbeleid is in 2019 uitgevoerd. De parkeerdrukmeting voor de hele gemeente is doorgeschoven naar 2020. |
Wat heeft het gekost?
Parkeren | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 387 | 56 | 443 | 392 | 51 |
Baten | 38 | 0 | 38 | 44 | 6 |
Saldo van lasten en baten | -349 | -56 | -406 | -348 | 58 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen een aantal kleine uitgaven ten behoeve van parkeervoorzieningen. De baten betreffen de legesopbrengsten voor gehandicapten parkeerkaarten en abonnementsgelden voor de parkeergarage Damplein.