De gemeente streeft naar duurzame mobiliteit. Het openbaar vervoer is daarom een belangrijker pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt welzijnsorganisatie Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie. De gemeente bekijkt samen met de vervoerders hoe het aanbod van openbaar vervoer zoveel mogelijk op maat kan worden gemaakt. Samen wordt gewerkt aan het behouden en beter benutten van het bestaande openbaar vervoer. Naast reizigersaantallen houdt de gemeente aandacht voor het sociale belang en de betaalbaarheid van vervoer.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Samen met buurgemeenten, de MRDH, vervoersbedrijven en maatschappelijke organisaties heeft de gemeente de mogelijkheden bekeken om een goede bereikbaarheid via openbaar vervoer te behouden en versterken. Met Den Haag en de MRDH is gekeken naar de verbetering van de bereikbaarheid van de Binckhorst en het Central Innovation District van Den Haag, en hoe hierbij ook Leidschendam-Voorburg zo goed mogelijk aan te laten sluiten.
Vanuit het regionale fieldlab automatisch vervoer ('last mile') is de gemeente betrokken bij een verkenning naar de kansen van zelfrijdend vervoer. Met mogelijke samenwerkingspartners worden de financiële en juridische aspecten en de risicobeheersing verder uitgewerkt.
EBS (vervoersmaatschappij op het gebied van regionaal openbaar vervoer in Nederland) is gestart als nieuwe concessiehouder.
Daarnaast is er een effectstudie uitgevoerd naar een extra tramhalte bij Overgoo. Op basis daarvan wordt nu verder onderzocht of dit technisch en financieel haalbaar is.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Toelichting per speerpunt
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Doelstelling |
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Ontwikkelingen |
Met de start van de nieuwe bestuursperiode is een nieuwe Strategische Agenda opgesteld, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. Deze is in 2019 vastgesteld. De strategische agenda is gebaseerd op gedeelde opgaven met een regionale impact en schaal die voortkomen uit de Strategische Bereikbaarheidsagenda, de Agenda Economisch Vestigingsklimaat en het Regionale Investeringsprogramma. Daarnaast zijn in 2019 de laatste aanbevelingen uit de tussentijdse evaluatie van de gemeenschappelijke regeling ingevuld. Het gaat om de rol van de adviescommissies en de regionale overlegtafels. |
Wat heeft het gekost?
Openbaar vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 32 | 0 | 32 | 47 | -15 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -32 | 0 | -32 | -47 | -15 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hangen samen met de beleidsadvisering op het gebied van openbaar vervoer.