Tabel van lasten en baten
Programma Verkeer en Vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting na | Realisatie | Verschil |
Lasten | |||||
Verkeer en Vervoer | 8.035 | 307 | 8.343 | 7.897 | 446 |
Parkeren | 387 | 56 | 443 | 392 | 51 |
Recreatieve havens | 0 | 55 | 55 | 4 | 51 |
Openbaar vervoer | 32 | 0 | 32 | 47 | -15 |
Lasten | 8.455 | 419 | 8.873 | 8.340 | 533 |
Baten | |||||
Verkeer en Vervoer | 760 | 87 | 846 | 1.089 | 243 |
Parkeren | 38 | 0 | 38 | 44 | 6 |
Recreatieve havens | 4 | 5 | 9 | 1 | -7 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 801 | 92 | 893 | 1.135 | 242 |
Saldo van lasten en baten | -7.653 | -327 | -7.980 | -7.205 | 775 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting financiën
Het saldo van baten en lasten van het programma Verkeer en Vervoer is ten opzichte van de begroting 2019 in totaal € 775.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Lasten
Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 446.000 voordeel)
De werkelijke uitgaven zijn lager dan geraamd omdat de stelpost kapitaallasten van het project Bereikbaarheid Stompwijk bij de doorlichting van de kapitaallasten niet is afgeraamd.
Het budget voor uitvoering verkeersmaatregelen Huygenskwartier (kentekenhandhaving) is niet volledig uitgeput. De evaluatie heeft eind 2019 plaatsgevonden. De aanbevelingen worden in 2020 uitgevoerd en daarom wordt voorgesteld het restant budget 2019 over te hevelen naar 2020.
Daarnaast is een deel van het budget voor planmatig onderhoud wegen niet uitgevoerd doordat:
- In praktijk bleken de kosten gemiddeld lager uit te vallen;
- Herbestrating Hadrianusstraat is niet doorgegaan door protesten bewoners;
- Wegens weersomstandigheden en een niet realistische planning zijn twee projecten doorgeschoven naar 2020 (betreft Laan van Leeuwesteyn en Pr. Bernhardlaan).
Baten
Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 243.000 voordeel)
Er zijn in 2019 substantieel meer vergunningen verleend aan Nutsbedrijven voor het leggen van kabels en leidingen, dit heeft geresulteerd dat er meer aan leges zijn geïnd. Dit heeft tevens tot gevolg dat er ook meer degeneratiekosten zijn gedeclareerd bij de Nutsbedrijven. Degeneratiekosten zijn kosten die dienen ter dekking van het feit dat de bestrating, als gevolg van de opbreking, eerder dan gebruikelijk toe is aan groot onderhoud dan wel vernieuwing.
Investeringen
Verkeer en vervoer | Begroting na wijziging in 2019 | Realisatie 2019 | Verschil 2019 |
Uitgaven | 12.511.891 | 6.096.202 | 6.415.689 |
Inkomsten | 1.983.104 | 703.895 | -1.279.209 |
Saldo uitgaven en inkomsten | 10.528.787 | 5.392.307 | 5.136.480 |
Bedragen x € 1 |
Voor een uitgebreide toelichting per investering, wordt verwezen naar bijlage Realisatie investeringsplan 2019.