Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet direct gericht zijn op doorstroming naar arbeid: 'oud' beschut werk (Wsw-werkplekken in de sociale werkvoorziening), nieuw beschut werk (loonvormend) en alternatief beschut werk (niet-loonvormend).
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Voor de doelgroep 'oud' beschut werk ( vanuit de Wet sociale Werkvoorziening (Wsw)) en nieuw beschut werk (vanuit de Participatiewet) is ingezet op het realiseren van werkplekken bij reguliere werkgevers. Dit heeft erin geresulteerd dat de doorstroom van een interne beschutte werkplek bij de DSW naar werken-op-locatie bij een reguliere werkgever is toegenomen. In 2017 waren 18,3% van de gewerkte uren bij DSW intern op een beschutte werkplek, in 2019 is dat gedaald naar 17,1% (op basis van de derde kwartaalrapportage van DSW).Daarnaast zijn er in 2019 ook beschutte werkplekken direct bij een reguliere werkgever in Leidschendam-Voorburg georganiseerd.
Samen met de gemeenten Zoetermeer en Rijswijk is het afgelopen jaar gewerkt aan het plan om de uitvoering van de Wsw en nieuw beschut werk onder te brengen in een nieuw op te richten Werkbedrijf. Dit nieuwe Werkbedrijf gaat voor de gemeente Zoetermeer ook een deel van de Participatiewet uitvoeren. Daarmee is een toekomstbestendige uitvoering van ’oud’ en nieuw beschut werk gewaarborgd.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Toelichting per speerpunt
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Verbonden partijen
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW) |
Doelstelling |
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratieactiviteiten uit voor bijstandsgerechtigden van de deelnemende gemeenten. |
Ontwikkelingen |
De DSW voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de medewerkers met een Wsw-indicatie. Omdat er geen nieuwe mensen met een Wsw-indicatie bij de DSW komen, is er sprake van een jaarlijkse daling van medewerkers door natuurlijk verloop. Daarmee is het huidige bedrijf niet toekomstbestendig. De gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk werken aan een nieuwe vorm van samenwerking in een nieuw Werkbedrijf. De gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk gaan de uitvoering van de taken die nu bij DSW liggen bij het nieuwe Werkbedrijf inkopen. Daarnaast gaat de gemeente Zoetermeer ook de taken gericht op begeleiding naar werk of participatie van inwoners die vallen onder de Participatiewet bij het nieuwe Werkbedrijf onderbrengen. Daarmee wordt het nieuwe werkbedrijf breder dan DSW nu is. In 2019 hebben de gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk afspraken gemaakt over opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling DSW en de toekomstige inkoop bij het nieuwe Werkbedrijf. Deze afspraken zijn vastgelegd in het onderhandelingsresultaat transitie DSW naar Werkbedrijf. Het Algemeen Bestuur van DSW heeft een ontwerp liquidatieplan voor de opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling DSW opgesteld. De gemeente Zoetermeer heeft een ontwerp organisatie-inrichtingsplan voor het nieuwe Werkbedrijf opgeleverd. Op 10 december 2019 heeft de gemeenteraad;
Medio 2020 wordt het voorstel om Gemeenschappelijke Regeling DSW op te heffen inclusief het definitieve liquidatieplan voor toestemming aan de raad voorgelegd. De planning is dat de taken van DSW per 1 januari 2021 door het nieuwe Werkbedrijf worden uitgevoerd. |
Wat heeft het gekost?
Begeleide participatie | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 3.903 | -190 | 3.714 | 3.712 | 2 |
Baten | 80 | 16 | 96 | 83 | -13 |
Saldo van lasten en baten | -3.823 | 205 | -3.618 | -3.629 | -11 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen o.a. de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW), dienstverlening op maat voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (trede 1 en 2) en alternatief beschut werk. De baten betreffen inkomsten uit Wassenaar en Voorschoten ter dekking van de werkzaamheden die Leidschendam-Voorburg voor deze gemeenten uitvoert.