Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp voor kinderen en jongeren tot 18 jaar die uitsluitend toegankelijk zijn met een toekenningsbeschikking (indicatie) van de gemeente of een verwijzing van een huisarts of specialist: ambulante begeleiding en dagbesteding, jeugd- en opvoedhulp, jeugd-GGZ, vervoer van en naar dagbesteding, persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf. In sommige gevallen is sprake van verlengde jeugdhulp voor jongeren tot 23 jaar.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft zich ingespannen om te voorzien in een kwalitatief goed en effectief hulpaanbod zodat jeugdigen veilig en gezond op kunnen groeien en zich maximaal kunnen ontwikkelen. Dit jeugdhulpaanbod is regionaal ingekocht. In de regio werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg samen met negen andere gemeenten.
Om inwoners beter inzicht te geven in wat zij mogen verwachten van de gemeente is een nieuwe verordening jeugdhulp opgesteld en vrijgegeven voor inspraak. In de nieuwe verordening is de actuele regelgeving verwerkt.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
Actieplan Grip op jeugdhulp | Het actieplan Grip op jeugdhulp is uitgevoerd en de evaluatie is voorbereid | |
Resultaatgerichte jeugdhulp 2020-2024 | De lokale uitvoering van de (toegang tot) jeugdhulp is resultaatgericht georganiseerd, conform regionale uitgangspunten |
Toelichting per speerpunt
Actieplan Grip op jeugdhulp
Het actieplan ‘Grip op jeugd’ heeft tot doel om inzicht te krijgen in de oorzaken van de kostenstijging in de jeugdhulp, en grip te krijgen op de uitgaven met behoud van kwaliteit. Door stelselmatig te monitoren is meer inzicht verkregen waar de kostenstijging in de jeugdhulp zich voordoet, en welke maatregelen effectief zijn om de kosten te beheersen met behoud van kwaliteit. Twee maal per jaar worden de maatregelen van het actieplan geëvalueerd en aan de raad gerapporteerd middels de jeugdhulpmonitor met toelichtende raadsbrief. In mei en november 2019 heeft de raad deze monitor ontvangen. Door de extra inzet op contractmanagement en het administratieve proces is de toegekende compensatie voor zorguitgaven voogdij en 18+ aanzienlijk hoger uitgevallen dan voorgaande jaren. Vooralsnog lijken de ingezette maatregelen te leiden tot een stabilisatie van het aantal jeugdigen dat een beroep doet op de geïndiceerde jeugdhulp. |
Resultaatgerichte jeugdhulp 2020-2024
Aanbieders hebben een kort geding aangespannen (en gewonnen) inzake verhoging van de tarieven. Hierdoor is de invoering van resultaatgerichte jeugdhulp met 1 jaar uitgesteld. Om de zorgcontinuïteit in 2020 te borgen is een overbruggingscontract opgesteld. Uitgangspunt van het overbruggingscontract 2020 is de lopende contractvoorwaarden met indexering van de tarieven. |
Verbonden partijen
Inkoopbureau H-10 |
Doelstelling |
Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg. |
Ontwikkelingen |
In 2019 is gewerkt aan een nieuwe governance. De afbakening van de taken en bevoegdheden van het H-10 Inkoopbureau en die van de regionale netwerksamenwerking zijn beter vastgelegd. De Gemeenschappelijke Regeling zal voor onbepaalde duur zijn, wel is opgenomen wat de financiële consequenties zijn voor gemeenten indien zij willen uittreden. |
Wat heeft het gekost?
Maatwerk dienstverlening 18- | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 16.334 | 2.456 | 18.790 | 21.717 | -2.927 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -16.334 | -2.456 | -18.790 | -21.717 | -2.927 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen jeugdzorgkosten (in natura en PGB's). De jeugdhulp wordt grotendeels ingekocht door het regionaal inkoopbureau H10.
N.B. De extra middelen in verband met de compensatieregeling 18-/18+ zijn in dit overzicht niet zichtbaar omdat deze verantwoord worden in de algemene uitkering (Zie taakveld 0.7 Algemene uitkeringen). Daar is een voordeel te zien.