Tot dit taakveld behoort de wettelijke zorgplicht om het stedelijk afvalwater in te zamelen en te transporteren, de afvoer van het regenwater in de openbare ruimte en de grondwaterstand in de openbare ruimte. Deze gemeentelijke taken zijn vastgelegd in het Water & Rioleringsplan (WRP) 2016-2021. In het WRP zijn de beleidsdoelen, maatregelen en financiële dekking opgenomen. Het plan beschrijft onder andere de maatregelen die nodig zijn om de doelen te realiseren en geeft aan hoe het beheer van de riolering, het watersysteem en andere watervoorzieningen de komende jaren wordt vorm gegeven.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Belangrijke aandachtspunten zijn het voorkomen van verdroging, het verminderen van hittestress en het zoveel mogelijk voorkomen van wateroverlast. De gemeente heeft in 2019 minimaal 2.500m2 openbare verharding verwijderd en groenere tuinen en daken bewerkstelligd. Ook het voorkomen van verslechtering van de waterhuishoudkundige situatie bij bouwprojecten draagt bij aan een duurzaam, kwalitatief goed watersysteem. Dit is gelukt bij Vlietoevers en Voorburgs kwartier. Daarnaast is hemelwater afgekoppeld van de gemengde riolering in de Nieuwstraat/Venestraat.
De gemeente vervangt wijk voor wijk de riolering (in 2019 Nieuwstraat/Venestraat). Voor tot vervanging wordt overgegaan is het doel eerst de optimale prestatie uit de bestaande riolering te halen binnen acceptabele risico’s. Dit leidt tot een temporisering in de investeringen in 2019 en 2020. Zo worden serieuze stappen ondernomen om de levensduur van de riolering te verlengen op basis van inzicht in de toestand van de riolering en risico’s van instorting en lekkage. De gemeente probeert rioolvervanging zoveel mogelijk te combineren met het tegengaan van wateroverlast (Bui van de Eeuw), werk aan de weg- en energie infrastructuur. Ook dat is gelukt in de Nieuwstraat (eerder geplande uitvoering is hiertoe uitgesteld). Aanpassing aan de klimaatontwikkeling speelt daarbij een belangrijke rol en leidt tot de aanleg van hemelwaterriolering en drainage. Het ontwerp is zo dat een optimale prestatie verwacht mag worden met aanvaardbare risico's, tegen aanvaardbare kosten en gemeten over de gehele levensduur van de riolering.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Toelichting per speerpunt
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Verbonden partijen
Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) |
Doelstelling |
De gemeenschappelijke regeling Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is het minder lasten stijgen van de kosten, de kwaliteit van de huidige dienstverlening minimaal te handhaven en de kwetsbaarheid te verminderen. |
Ontwikkelingen |
Op 1 juni 2019 is de samenwerking gestart. Vanaf 1 januari 2020 gaat de gemeenschappelijke regeling van start op financieel gebied. |
Wat heeft het gekost?
Riolering | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 3.614 | 177 | 3.792 | 3.861 | -69 |
Baten | 5.427 | 195 | 5.621 | 5.416 | -205 |
Saldo van lasten en baten | 1.813 | 17 | 1.830 | 1.555 | -275 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op de kosten die worden gemaakt voor het beheer en onderhoud van de riolering, deze lasten zijn exclusief de toerekening aan de rioolheffing. Zie paragraaf lokale heffingen voor de toelichting op de kostendekkendheid rioolheffing.
De baten betreffen de inkomsten uit de rioolheffing.