Tot dit taakveld behoren de taken, die het belang van de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig afvalstoffenbeheer, dienen. De gemeente werkt mee aan het Programma Van Afval Naar Grondstof (VANG) om te komen tot een vermindering van het restafval. De doelstelling daarbij is per persoon per jaar maximaal 100 kg restafval per inwoner en minimaal 75% afvalscheiding in 2020.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
In oktober 2015 is besloten voor gezamenlijk afvalbeleid van de Avalex-gemeenten op basis van Het Nieuwe Inzamelen, afgestemd op de woonsituatie. In het coalitieakkoord 2018-2021 is afgesproken het afvalbeleid kritisch te bekijken en waar nodig aan te passen. De invoering van Het Nieuwe Inzamelen was tijdelijk getemporiseerd. Medio 2019 is er een vervolg gegeven aan Het Nieuwe Inzamelen (versie 2.0) waarbij op wijkniveau zoveel mogelijk maatwerk wordt geleverd. Met de uitrol van Het Nieuwe Inzamelen worden er meer grondstoffen uit het afval gehaald waardoor de hoeveelheid restafval verminderd gaat worden.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
Servicegerichter afvalbeleid | Het onderzoek naar mogelijkheden voor verminderen van restafval is uitgevoerd en het actieplan restafval is opgesteld |
Toelichting per speerpunt
Servicegerichter afvalbeleid
In 2019 heeft Avalex een onderzoek naar nascheiding ingesteld en deze uitkomsten zijn in mei 2019 gepresenteerd aan de raad. In 2020 start Avalex met een Europese aanbesteding voor de verwerking van restafval. Bij de selectiecriteria zal de mogelijkheid tot nascheiding worden meegenomen. |
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Avalex |
Doelstelling |
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden. |
Ontwikkelingen |
In 2019 is besloten om de governance-structuur van Avalex niet te wijzigen. In plaats daarvan krijgt Avalex de tijd om zich te richten op ontwikkelingen die de afgelopen jaren in gang zijn gezet waaronder de eerdere omvorming (in 2018) tot een Bedrijfsvoeringsorganisatie en de opstelling van de producten- en dienstencatalogus en de jaarlijkse DVO-cyclus die hiermee samenhangt. In 2021 zal het huidige bestuur een nieuwe afweging maken over de governance-structuur van Avalex. |
Wat heeft het gekost?
Afval | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 9.327 | 501 | 9.828 | 9.703 | 125 |
Baten | 11.827 | 177 | 12.004 | 11.891 | -113 |
Saldo van lasten en baten | 2.500 | -324 | 2.176 | 2.188 | 12 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op (een deel van) de kosten die worden gemaakt voor de afvalinzameling en de gemeentelijke kosten voor het project 'omgekeerd inzamelen'.
De overige kosten van afvalinzameling en -verwerking betreffen straatvegen, kwijtscheldingen, overhead en BTW, die op andere taakvelden verantwoord zijn. Het totaal van deze kosten wordt doorberekend in de afvalstoffenheffing. De kostendekkend van de afvalstoffenheffing voor 2019 bedraagt 100,06%. Zie paragraaf lokale heffingen voor een toelichting op de kostendekkendheid.
De baten betreffen de inkomsten uit de afvalstoffenheffing.