Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD)
Naam
Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD)
Doelstelling
De gemeenschappelijke regeling Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is het minder lasten stijgen van de kosten, de kwaliteit van de huidige dienstverlening minimaal te handhaven en de kwetsbaarheid te verminderen.
Bestuurlijk belang
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft, Pijnacker-Nootdorp
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Op 1 juni 2019 is de samenwerking gestart. Vanaf 1 januari 2020 gaat de gemeenschappelijke regeling van start op financieel gebied.
Risico's
Op 9 april 2019 heeft de Raad vastgesteld dat de gemeente een gemeenschappelijke regeling aangaat "Centrumregeling samenwerking gemalendiensten" (Raadsbesluit 824). De samenwerking NAD is breder dan de gemalendienst en is gebaseerd op het bestuursakkoord NAD uit 2013.
Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
Elke vier jaar wordt de samenwerking geëvalueerd en de eerste keer vindt dit na ongeveer drie jaar plaats. Om een beeld te geven voor de punten van de evaluatie zijn de volgende criteria benoemd:
- Toename van de kennis over de werking van het gehele systeem: meer data over de werking van het systeem, combineren van data met andere ketenpartners en de gerealiseerde verbeteringen in het systeem op basis van deze kennis;
- Vermindering van de kwetsbaarheid in de uitvoering; goede mogelijkheden van onderlinge vervanging van medewerkers (bijvoorbeeld door roosters), kennisdeling en kennisopbouw tussen medewerkers;
- Aantrekkelijke werkgever voor bestaande en nieuwe medewerkers; meer mogelijkheden om mensen aan te trekken, beschikken over een team met de juiste benodigde competenties en vaardigheden voor de medewerkers en verder te ontwikkelen;
- Door slimme keuzes efficiency realiseren door lagere investeringskosten voor de drie gemeenten gezamenlijk.
In het overgangsjaar zal hiervoor een nulmeting worden gedaan, zodat het ook bruikbaar is voor de evaluatie. De nulmeting zal in de eerste helft van het jaar 2020 worden uitgevoerd.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
0
Eigen vermogen 31-12-2019
0
Vreemd vermogen 1-1-2019
0
Vreemd vermogen 31-12-2019
0
Resultaat over 2019
0
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Met de start van de nieuwe bestuursperiode is een nieuwe Strategische Agenda opgesteld, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. Deze is in 2019 vastgesteld. De strategische agenda is gebaseerd op gedeelde opgaven met een regionale impact en schaal die voortkomen uit de Strategische Bereikbaarheidsagenda, de Agenda Economisch Vestigingsklimaat en het Regionale Investeringsprogramma. Daarnaast zijn in 2019 de laatste aanbevelingen uit de tussentijdse evaluatie van de gemeenschappelijke regeling ingevuld. Het gaat om de rol van de adviescommissies en de regionale overlegtafels.
Risico's
Gemeentelijke bijdrage
€ 193.363
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 15.361.457
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 22.023.344
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 1.543.298.267
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 1.555.686.899
Resultaat over 2019
€ 6.661.888 (vóór resultaatbestemming)
- Gemeenschappelijke regelingen Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratieactiviteiten uit voor bijstandsgerechtigden van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
De DSW voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de medewerkers met een Wsw-indicatie. Omdat er geen nieuwe mensen met een Wsw-indicatie bij de DSW komen, is er sprake van een jaarlijkse daling van medewerkers door natuurlijk verloop. Daarmee is het huidige bedrijf niet toekomstbestendig. De gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk werken aan een nieuwe vorm van samenwerking in een nieuw Werkbedrijf. De gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk gaan de uitvoering van de taken die nu bij DSW liggen bij het nieuwe Werkbedrijf inkopen. Daarnaast gaat de gemeente Zoetermeer ook de taken gericht op begeleiding naar werk of participatie van inwoners die vallen onder de Participatiewet bij het nieuwe Werkbedrijf onderbrengen. Daarmee wordt het nieuwe werkbedrijf breder dan DSW nu is.
In 2019 hebben de gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk afspraken gemaakt over opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling DSW en de toekomstige inkoop bij het nieuwe Werkbedrijf. Deze afspraken zijn vastgelegd in het onderhandelingsresultaat transitie DSW naar Werkbedrijf. Het Algemeen Bestuur van DSW heeft een ontwerp liquidatieplan voor de opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling DSW opgesteld. De gemeente Zoetermeer heeft een ontwerp organisatie-inrichtingsplan voor het nieuwe Werkbedrijf opgeleverd.
Op 10 december 2019 heeft de gemeenteraad;
- een zienswijze op het ontwerp liquidatieplan vastgesteld,
- ingestemd met het onderhandelingsresultaat,
- ingestemd met de concept zienswijze van het college op het organisatie-inrichtingsplan van het nieuwe Werkbedrijf.
Medio 2020 wordt het voorstel om Gemeenschappelijke Regeling DSW op te heffen inclusief het definitieve liquidatieplan voor toestemming aan de raad voorgelegd. De planning is dat de taken van DSW per 1 januari 2021 door het nieuwe Werkbedrijf worden uitgevoerd.
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
Gemeentelijke bijdrage
€ 295.980
Spiegeling afwegingskader
Niet van toepassing aangezien de gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 2.087.880
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 1.834.880 (vóór resultaatbestemming, met resultaatbestemming komt hier € 1,2 miljoen bij)
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 3.398.358
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 5.140.292
Resultaat over 2019
€ 68.926 negatief (voor gemeentelijke bijdragen); met gemeentelijke bijdragen € 0)
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In 2019 werkte de ODH volledig zaakgericht en de uitvoeringstaken werden ondersteund door geautomatiseerde processen om te kunnen voldoen aan de afgesproken rapportageverplichtingen.
In de voortgangsrapportages (juni en september) en het jaarrapport werd gerapporteerd over daadwerkelijk uitgevoerde werkzaamheden.
De besteding is mede afhankelijk van een aantal externe factoren, waaronder het aantal daadwerkelijk ontvangen aanvragen en meldingen en het aantal geconstateerde handelingen waarop moest worden toegezien of moest worden gehandhaafd.
Financiering van de taakuitvoering door de ODH vond in 2019 plaats op basis van output, dat wil zeggen aan de hand van de per opdrachtgever te leveren producten en diensten.
De deelnemersbijdrage is op basis van voorcalculatie vastgesteld. De verantwoording zowel collectief als per deelnemer vindt plaats op basis van nacalculatie.Risico's
Gemeentelijke bijdrage
€ 809.734
Spiegeling afwegingskader
2021 (voorlopige planning)
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 1.334.186
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 1.071.385
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 16.163.304
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 17.357.762
Resultaat over 2019
€ 0
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
In 2019 is besloten om de governance-structuur van Avalex niet te wijzigen. In plaats daarvan krijgt Avalex de tijd om zich te richten op ontwikkelingen die de afgelopen jaren in gang zijn gezet waaronder de eerdere omvorming (in 2018) tot een Bedrijfsvoeringsorganisatie en de opstelling van de producten- en dienstencatalogus en de jaarlijkse DVO-cyclus die hiermee samenhangt. In 2021 zal het huidige bestuur een nieuwe afweging maken over de governance-structuur van Avalex.
Risico's
In de begroting 2020 heeft Avalex vijf (financiële) risico's geïdentificeerd. Dit zijn (1) de noodzaak tot investeringen in nieuwe innovaties en nieuwe diensten, (2) Wisseling in opbrengsten (van grondstoffen), prijzen en verwerkingskosten, (3) PDC: werkelijke afname en scheidingsprognoses, (4) Inzet en bezetting en (5) Wagenpark hercontractering.Om de bovenstaande risico's te dekken, heeft Avalex een weerstandsvermogen € 2 mln opgebouwd.
Gemeentelijke bijdrage
€ 8.951.788
Spiegeling afwegingskader
In het kader van de discussie rondom de governance, heeft een spiegeling van de huidige, en voorgestelde, governance van Avalex aan het afwegingskader plaatsgevonden. De uitkomsten van deze afspiegeling waren niet doorslaggevend naar één van beide opties die ter tafel lagen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 6.590.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 5.353.000
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 39.030.000
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 43.363.000
Resultaat over 2019
€ 88.000 positief
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In 2019 zijn vanuit VRH de laatste stappen gezet om de gemeenschappelijke meldkamer toekomstbestendig en gereed te maken voor de overdracht van het beheer per 1 januari 2020 aan Landelijke Meldkamer Samenwerking.
Vanuit brandweer Haaglanden is in 2019 het beleid ingezet om brandweerzorg aangesloten te houden op de maatschappelijke ontwikkelingen.
Daarmee is verder invulling gegeven aan het meerjarenbeleidsplan van de brandweer "Koersen op 2020".Risico's
Gemeentelijke bijdrage
€ 5.567.966
Spiegeling afwegingskader
2021
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 6.630.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 8.777.000
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 112.007.000
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 110.871.000
Resultaat over 2019
€ 3.835.000 positief (vóór resultaatbestemming)
- Gemeenschappelijke regelingen GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Onderdeel GGD
- In algemene zin verlopen de werkzaamheden conform de begroting.
- Het aantal meldingen over meldingsplichtige infectieziekten, niet-meldingsplichtige casussen en meldingen van zorginstellingen (hoge aantal meldingen en vragen rondom kinkhoest, meningokokken en mazelen) blijft hoger dan verwacht;
- Het ministerie VWS is op 1 augustus 2019 gestart met de 'PrEP' subsidieregeling (Pre Expositie Profylaxe, een medicijn ter preventieve behandeling van hiv). Deze regeling heeft een looptijd van vijf jaar. De GGD heeft hiervoor nu het testbeleid van het CSG (Centrum Seksuele Gezondheid) herzien om de dienstverlening slimmer en efficiënter in te zetten.
- De vraag naar de inzet vanuit de GGD voor de taak Medische Milieukunde blijft stijgen;
- De verwachte extra lasten komen voornamelijk door de taak Reizigersadvies en vaccinatie. Tegenover deze extra verwachte lasten staan voor bijna alle taken extra bijdragen van derden.
Onderdeel Veilig Thuis
De Regiovisie huiselijke geweld en kindermishandeling 2019-2023 is samen met de andere deelnemende regiogemeenten uitgevoerd. De werkwijze van Veilig Thuis is geoptimaliseerd en aangepast aan de aangescherpte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De effecten van de grote bekendheid van de meldplicht, van het meldpunt (groei instroom) en van een intensievere eerste beoordeling van ontvangen meldingen (meer directe overdracht) zijn zichtbaar. De problematiek van wachtlijsten en doorlooptijden bij Veilig Thuis vermindert nog niet.
VT werkt langs meerdere sporen om de negatieve trend te doorbreken:- vergroten van de capaciteit van VT
- beter benutten van de beschikbare capaciteit binnen VT
- beter benutten van beschikbare capaciteit in de keten
De totale uitgaven voor VT zijn conform begroting 2019. Er zijn nog wel een aantal verrekenvoorstellen over 2019 die in 2020 worden afgewikkeld.
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.310.000 (o.b.v. voorlopige jaarrekening 2019)
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke regeling GGD is in 2017 herijkt en in 2018 is een nieuwe fase ingegaan waarbij ook Veilig thuis onderdeel van de gemeenschappelijke regeling is geworden.
Spiegeling aan het afwegingskader zal in 2021, voor de start van de nieuwe vierjaarlijkse periode (2022-2025), plaatsvinden.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
-€ 295.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 291.000
Vreemd vermogen 1-1-2019
n.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2019
n.v.t.
Resultaat over 2019
€ 291.000
- Gemeenschappelijke regelingen Inkoopbureau H-10
Naam
Inkoopbureau H-10
Doelstelling
Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2019 is gewerkt aan een nieuwe governance. De afbakening van de taken en bevoegdheden van het H-10 Inkoopbureau en die van de regionale netwerksamenwerking zijn beter vastgelegd. De Gemeenschappelijke Regeling zal voor onbepaalde duur zijn, wel is opgenomen wat de financiële consequenties zijn voor gemeenten indien zij willen uittreden.
Risico's
Omdat het Inkoopbureau zelf niet beschikt over een weerstandsvermogen dient rekening gehouden te worden met het gemeentelijk aandeel in de benodigde weerstandscapaciteit. Dit bedrag wordt geschat op circa € 26.800 (6,7%) van de geraamde benodigde weerstandscapaciteit, €400.000). Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
Gemeentelijke bijdrage
€ 178.891 in 2019
Spiegeling afwegingskader
Spiegeling aan het afwegingskader heeft begin 2019 plaatsgevonden.
De GR wordt vóór eind 2021 geëvalueerd. Bij de evaluatie zal de GR opnieuw aan het afwegingskader worden gespiegeld.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
0
Eigen vermogen 31-12-2019
0
Vreemd vermogen 1-1-2019
0
Vreemd vermogen 31-12-2019
0
Resultaat over 2019
Nog niet bekend
- Gemeenschappelijke regelingen Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Naam
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Doelstelling
Liquideren van het stadsgewest.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
Ongewijzigd, 7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het Stadsgewest Haaglanden is per 1 januari 2015 in liquidatie gegaan. Het Stadsgewest voert geen nieuwe beleidstaken meer uit maar beperkt zich tot de afwikkeling van de verplichtingen die tot en met 2014 zijn aangegaan.
De jaarrekening 2018 van het Stadsgewest Haaglanden is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest.
Er resteren nog werkzaamheden in de afwikkeling van de (inmiddels beëindigde) huur van het pand aan de Grote Marktstraat in Den Haag.
Hierdoor kan het Stadsgewest Haaglanden in liquidatie in 2019 nog niet worden beëindigd.
Voor 2020 is er geen begroting opgesteld.Risico's
n.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
n.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
n.v.t.
Eigen vermogen 31-12-2019
n.v.t.
Vreemd vermogen 1-1-2019
n.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2019
n.v.t.
Resultaat over 2019
n.v.t.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
Op 8 oktober 2019 is Bouw- en aannemersbedrijf Schouten in staat van faillissement verklaard. Hierdoor liggen twee bouwplannen in Leidschendam Centrum stil waarbij ernstige vertraging is opgelopen. Ook de aanleg van de haven is daardoor vertraagd, omdat de 2e fase van aanleg van de haven pas na oplevering van de woningen Plaspoelkade kan worden gestart. Dit heeft geen belangrijke financiële gevolgen voor de VOF. Wel heeft de VOF circa € 90.000 aan vorderingen op het failliete bedrijf. Deze vorderingen zijn ingediend bij de curator. Dit verlies kan worden opgevangen in de grex.
Het faillissement heeft geen gevolgen voor de samenwerking in de VOF, waarin Schouten & de Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD) ieder voor 25% participeren. Ook niet als SdJ onverhoopt ook failliet zou gaan. BPD is binnen de samenwerking met SdJ hoofdelijk aansprakelijk voor nakoming van de overeenkomst.
Vanwege de parkeerdiscussie in de raad, heeft de verdere ontwikkeling bouwplannen (Leytsche Hof, Schoorlaan en Rijnlandstraat-noord) vertraging opgelopen. In verband daarmee heeft de VOF uitstel voor afname van de bouwkavels verleend.Risico's
De BNG heeft een kredietfaciliteit verstrekt aan de VOF Leidschendam Centrum waar de gemeente in deelneemt. De hoofdsom van de faciliteit bedraagt € 24 miljoen. De VOF heeft per 31 december 2018 binnen deze faciliteit een langlopende fixe lening van € 10 miljoen opgenomen alsmede € 3,4 miljoen rekening-courant krediet (op 31 december 2017 was aan leningen € 10 miljoen en rekening-courant krediet € 9,1 miljoen opgenomen). De VOF heeft deze kredieten opgenomen om onder meer de voor de gemeente voorgeschoten gelden voor grondverwervingen en bouwrijp maken te financieren. De fixe lening van € 10 miljoen is op 2 januari 2019 afgelost. De VOF is primair aansprakelijk jegens de bank. In het geval de VOF in gebreke zou blijven, zijn de vennoten aanspreekbaar. In beginsel de gemeente voor 50%, SdJ voor 25% en BPD voor 25%, maar de drie vennoten zijn tevens wettelijk hoofdelijk aansprakelijk. Dit betekent in het uiterste geval dat als (direct of indirect) geen verhaal mogelijk is op de andere partners in de VOF (Schouten de Jong Projectontwikkeling BV of Bouwfonds Property Development BV), de gemeente volledig (100%) voor de hoofdsom van maximaal € 24 miljoen en eventuele andere schulden van de VOF aansprakelijk kan worden gesteld. Bezittingen en vorderingen van de VOF komen hierop in mindering.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 110.000
Eigen vermogen 31-12-2019
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 13.621.518
Vreemd vermogen 31-12-2019
n.n.b.
Resultaat over 2019
n.n.b.
- Vennootschappen en coöperaties Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn (voor 2025) het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2025) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit.
Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnen strategie is een hoge investering benodigd. Als deze investeringen geheel in 2024 zouden moeten worden uitgevoerd, dan wordt er nog steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Daarnaast kan Dunea met aquathermie uit drinkwater een rol te pakken in de energietransitie. Daarvoor heeft Dunea een dochtervennootschap opgericht zodat Dunea in een later stadium kan beschikken over een vergunde warmtedochter die een rol kan spelen bij projecten op het gebied van aquathermie binnen het leveringsgebied van Dunea. De Drinkwaterwet stelt eisen aan de activiteiten van drinkwaterbedrijven, onder meer gericht op financiën en transparantie. Om de niet drinkwateractiviteiten, zowel vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid als vanuit transparantie, gescheiden te houden van de (wettelijke) drinkwateractiviteiten is het gebruikelijk om voor dergelijke activiteiten een aparte dochteronderneming in te richten.Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De resultaten van Dunea nemen vanaf 2012 alleen maar toe en worden onder andere ingezet voor de versterking van de financiële positie van het bedrijf. De solvabiliteit over 2019 is ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering toenemen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 205.272.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 220.923.000
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 371.377.000
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 358.551.000
Resultaat over 2019
€ 16.651.000
- Vennootschappen en coöperaties Eneco Holding N.V.
Naam
Eneco Holding N.V.
Doelstelling
Eneco Holding N.V. verzorgt duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44%
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Op 25 november 2019 ontving de gemeente het bericht dat de aandeelhouderscommissie van Eneco een akkoord hadden bereikt met een consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu over de koop van de aandelen Eneco tegen een bedrag van € 4,1 miljard. Voor de gemeente Leidschendam-Voorburg betekent dit een opbrengst van ongeveer € 140 miljoen. De gemeenteraad heeft op 28 januari 2020 ingestemd met de door het college voorgestelde verkoop van de aandelen Eneco. Medio 2020 zullen de aandelen daadwerkelijk verkocht worden en ontvangt de gemeente het definitieve bedrag.
Risico's
De gemeente liep voornamelijk een financieel risico doordat Eneco mogelijk een lager dividend uitkeerde dan waar in de begroting rekening mee werd gehouden. Dit risico verdwijnt door de verkoop van de aandelen in Eneco. Met het wegvallen van de dividendopbrengsten is rekening gehouden in de lange termijn begroting vanaf 2021. Er blijft nog een klein risico over na de verkoop van de aandelen. Dit risico is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen.
Gemeentelijke bijdrage
De gemeente betaalt geen bijdrage, maar ontvangt jaarlijks dividend. In 2019 is € 1.985.784 dividend ontvangen.
Spiegeling afwegingskader
Op 19 september 2017 heeft de raad reeds een principebesluit genomen de aandelen Eneco te verkopen. Dit besluit kon begin 2020 geconcretiseerd worden.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 2.869 miljoen (per 1-1-2018)
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 2.939 miljoen (per 31-12-2018)
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 2.787 miljoen (per 1-1-2018)
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 2.804 miljoen (per 31-12-2018)
Resultaat over 2019
€ 136 miljoen
- Vennootschappen en coöperaties BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies, waterschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De kredietvraag van de klanten van BNG Bank neemt toe. De omvang van nieuw verstrekte langlopende kredieten bedroeg in de eerste helft van 2019 € 6,2 miljard, een stijging van 7% ten opzichte van de eerste helft van 2018 (5,8 miljard). Opvallend is de bovengemiddelde vraag naar langlopende leningen, tot soms 50 jaar. De langlopende kredietportefeuille steeg ten opzichte van ultimo 2018 met € 1,1 miljard tot € 82,7 miljard.
Belangrijkste klanten van de bank zijn decentrale overheden en instellingen op het gebied van wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. De vraag vanuit decentrale overheden was hoger dan verwacht, mede veroorzaakt door de hogere uitgaven in het sociale domein. Daarnaast investeren gemeenten in verduurzaming, klimaatadaptatie en vernieuwing en onderhoud van maatschappelijk vastgoed. De gemeente Utrecht koos BNG Bank recent, als tweede van de vier grootste gemeenten, als huisbankier voor de komende tien jaar.
De kredietverlening aan woningcorporaties ontwikkelde zich conform verwachting, resulterend in een beperkte stijging van de kredietportefeuille. De kredietverlening aan de zorgsector, ten behoeve van zowel nieuwbouw als herfinanciering, steeg fors. Het afgelopen halfjaar verstrekte de bank onder meer grote leningen aan ziekenhuizen in Groningen, Noord-Holland en Zeeland.
In de verslagperiode investeerde de bank in diverse vormen van hernieuwbare energie, waaronder biovergisting en windenergie. BNG Bank ondertekende als één van de grootste financiers van de energietransitie het commitment van de financiële sector om bij te dragen aan de uitvoering van het nationale klimaatakkoord.
In 2019 heeft kredietbeoordelaar Fitch Ratings de rating van BNG Bank verhoogd van 'AA+' naar 'AAA' met stabiel vooruitzicht. Hiermee zijn de drie externe ratings van de bank weer gelijk aan die van de Nederlandse staat.
Om haar kredietverlening te dekken heeft de bank voor € 10,2 miljard langlopende financiering aangetrokken bij internationale beleggers (eerste helft 2018: € 9,3 miljard).Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2019 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2019 behouden. Dit houdt in dat de BNG nog steeds voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 4.953 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 4.990 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 135.072 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 132.519 miljoen
Resultaat over 2019
€ 393 miljoen
- Vennootschappen en coöperaties Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
In de eerste helft van 2019 verkocht Stedin Groep Joulz aan het Britse 3i Infrastructure voor een bedrag van 310 miljoen euro. Met de verkoopopbrengst van Joulz heeft Stedin Groep schulden afgelost en is de balanspositie versterkt. Dit draagt bij aan de financiële gezondheid van Stedin Groep en is nodig om te kunnen blijven investeren in een toekomstbestendige infrastructuur in een veranderende energiewereld.
Stedin Groep onderzoekt alternatieve verwarmingsmethoden. Ook werd het Klimaatakkoord gepresenteerd. Omdat de toename van duurzame energieopwekking nu al gevolgen heeft voor het energienet, hebben netbeheerders maatregelen in het akkoord laten opnemen om snel te kunnen anticiperen op ontwikkelingen. Netbeheerders willen verzwaringen van het elektriciteitsnet tijdig uit kunnen voeren en slimmer gebruik maken van het bestaande net. Stedin heeft hoge verwachtingen van de afspraken over de wijkgerichte aanpak in de gebouwde omgeving, omdat dit de beheersbaarheid en voorspelbaarheid van de werkzaamheden verhoogt. Het voorgaande kan leiden tot extra investeringen in het netwerk.Risico's
Stedin staat de komende jaren mede door de energietransitie voor een uitdaging. Verwacht wordt dat er de komende jaren extra investeringen moeten worden gedaan. Dit kan leiden tot een structureel neerwaartse bijstelling van de verwachte dividendopbrengsten.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 2.582 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 2.699 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 3.969 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 4.292 miljoen
Resultaat over 2019
€ 140 miljoen