Tot dit taakveld behoren de organisatie van het leerlingenvervoer, het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie, het voeren van onderwijsachterstandenbeleid, het mede zorgdragen voor passend onderwijs, het aanbieden van volwasseneneducatie en het stimuleren van schooldeelname, door leerplicht en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De gemeente continueert haar inzet op passend onderwijs, leerplicht, laaggeletterdheid, platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt en peuteropvang. In aansluiting op de aanbesteding van het leerlingenvervoer wordt de gemeentelijke werkwijze meer gericht op het leveren van maatwerk en bieden van ruimte aan de eigen kracht van ouders en leerlingen. We inventariseren de behoefte m.b.t. schoolzwemmen bij basisscholen.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
Start Lokale Educatieve Agenda | De afspraken voor 2019 in de nieuwe Lokale Educatieve Agenda zijn uitgevoerd | |
Maatschappelijke diensttijd | De lokale uitvoering van de maatschappelijke diensttijd voor jongeren is voorbereid |
Toelichting per speerpunt
Start Lokale Educatieve Agenda
Op 8 mei is de LEA Leidschendam-Voorburg 2019-2022 ondertekend door onderwijsorganisaties, kinderopvang, maatschappelijke organisaties en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Activiteiten die in 2019 zijn uitgevoerd in het kader van de LEA, zijn onder andere de organisatie van een succesvolle IKC conferentie voor onderwijspartners, uitbreiding van de VVE uren (vooruitlopend op wijziging van de wetgeving), gesprekken met samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs over de aansluiting van jeugdhulp en onderwijs en activiteiten op Brede Scholen. |
Maatschappelijke diensttijd
Het ontwerp van de plannen rondom maatschappelijke diensttijd door het ministerie van VWS (een afspraak in het regeerakkoord) heeft vertraging opgelopen. In september 2019 heeft staatsecretaris Blokhuis het ontwerp als brief naar de Tweede Kamer gestuurd. De staatssecretaris gaf daarin aan dat in februari 2020 de landelijke start van de maatschappelijke diensttijd plaatsvindt. Om deze reden is een pas op de plaats gemaakt. |
Wat heeft het gekost?
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 4.058 | -248 | 3.810 | 3.711 | 100 |
Baten | 1.160 | 465 | 1.626 | 1.634 | 8 |
Saldo van lasten en baten | -2.898 | 713 | -2.185 | -2.077 | 108 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name leerlingenvervoer, voor- en vroegschoolse educatie, instroomgroepen statushouders, laaggeletterdheid, brede school activiteiten, combinatiefunctionarissen onderwijs, leerplicht, de lokale educatieve agenda en schoolzwemmen.
De baten betreffen de rijksmiddelen ten behoeve van onderwijsachterstandenbeleid en leerplicht.