Binnen de gemeente zijn maatregelen genomen die gericht zijn op het optimaal sturen en beheersen van de organisatie. Door allerlei controlmechanismen in te voeren, kan worden getoetst of die maatregelen ook worden uitgevoerd. Vanuit een centrale plaats binnen de gemeentelijke organisatie, met als eindverantwoordelijke de concerncontroller, worden op regelmatige basis diverse processen gemonitord. Met een combinatie van inrichting, sturing en monitoring wordt gewerkt aan een gemeente die “in control” is en blijft. Om te zorgen dat de gemeentelijke organisatie voldoende “in control” is, wordt gebruik gemaakt van zowel hard als soft controls. Binnen de gemeente is ook in 2019 een zodanige mix van controlmechanismen ingezet, dat met efficiënte inzet van middelen kan worden vastgesteld dat de gemeentelijke organisatie “in control” is.
In 2019 zijn stappen gezet naar een verdere ontwikkeling van de controlfunctie. Zo zijn voorbereidingen getroffen tot de vorming van een team Concerncontrol (uit bestaande formatie), dat op 1 januari 2020 is gestart. Dit team is onafhankelijk van de overige afdelingen gepositioneerd en valt direct onder de concerncontroller.
Samen met de door de raad aangestelde nieuwe accountant zijn in het najaar van 2019 belangrijke stappen gezet in het toepassen van controlemethodieken en het vastleggen van interne controles.
Hiermee is één van de voor 2019 benoemde speerpunten gerealiseerd.
Door het vertrek medio 2019 van de concerncontroller en een vaste medewerker, de uitval van twee medewerkers door langdurige ziekte plus de extra werkzaamheden die ontstonden door de aanbesteding van de accountantsdiensten en het inwerken van de nieuwe accountant zijn de speerpunten rondom het risicomanagement in 2019 niet gerealiseerd. Na de aanstelling van een nieuwe concerncontroller in de loop van 2020 zal worden getracht de speerpunten "een risicosessie met (een deel van) de raad" en "verdere inbedding van de verbijzonderde interne controle in het risicomanagement" alsnog te realiseren.
In 2019 is één artikel 213a onderzoek afgerond. Dit is een audit waarbij de doelmatigheid en doeltreffendheid van een proces wordt onderzocht. In de zomer van 2019 is een rapport verschenen over een onderzoek naar het proces rondom de evenementenvergunningen. Door de eerder genoemde personele problemen is het tweede geplande onderzoek (naar externe inhuur) nog niet uitgevoerd. Dit onderzoek is verschoven naar 2020.
De gemeente Leidschendam-Voorburg is aangesloten bij de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Deze rekenkamercommissie heeft in 2019 één onderzoek afgerond naar de financiële indicatoren en de financiële positie van de aangesloten gemeenten. De hieruit voorgekomen aanbevelingen worden door de gemeente betrokken bij de verdere ontwikkelingen van het planning & control proces.